مروری بر شاخص‌ترین اسپیکرهای هوشمند موجود در بازار

       اسپیکرهای هوشمند در برندها، اندازه‌ها و کیفیت‌های مختلفی عرضه شده‌اند. با این‌حال سری اکوی شرکت آمازون (Amazon Echo) به عنوان اولین اسپیکر هوشمند فراگیر، همواره بخش اعظم بازار را در اختیار داشته است. پس از آن اسپیکرهای شرکت گوگل (Google Nest) قرار دارند که به تدریج سهم بیشتری از بازار را نصیب خود کرده‌اند. اسپیکرهای دیگر مانند هوم‌پاد اپل (Apple Homepod)، بسیار دیرتر و با قابلیت‌های کم‌تری وارد بازار شده اند، ولی به سرعت درحال گسترش قابلیت‌های خود هستند.

هرکدام از برندهای اسپیکرهای هوشمند، محدوده متنوعی از محصولات را عرضه کرده‌اند تا بتوانند نیازهای مخاطب‌های مختلف را برآورده کنند.

مثلا آمازون اکو که اکنون نسل ۴ آن وارد بازار شده، عمدتا با هدف برآوردن نیازهای عمومی و کنترل خانه‌ی هوشمند با قیمت مناسب (حدود ۱۰۰ دلار) عرضه شده. با این حال این خط محصول دارای اسپیکر قوی نیست. در سوی مقابل سری اکو استودیو با اندازه‌ای بزرگتر و قیمت حدودا دو برابر، صدای بلند و در عین حال با کیفیت دارد. در دو سال اخیر آمازون سری اکو شو (Echo Show) را وارد بازار کرده که یک صفحه نمایشگر دارد که تعامل تصویری با دستگاه (مثلا با نمایش دادن نتیجه درخواست ها روی صفحه نمایش) را ممکن می‌سازد. همچنین این محصول مجهز به یک دوربین زاویه باز است که برای تماس‌های تصویری با اپلیکیشن های مختلف به کار می‌آید.

به همین ترتیب گوگل نست، نسخه‌های مختلفی منطبق با نیازهای متفاوت کاربران عرضه کرده است. دستیار صوتی موجود در این اسپیکرها گوگل اسیستنت (Google Assistant) است که امکان استفاده و نیز سینک شدن با نسخه‌ی تحت موبایل و کامپیوتر را دارد.
گوگل نست مینی (Google Nest Mini) نسخه‌ی کوچک و ارزان قیمت اسپیکر گوگل برای مخاطب عام قابل استفاده است. نست آدیو (Nest Audio) بیشتر شمایل و کارکرد اسپیکری دارد و برای پخش باکیفیت‌تر به کار می‌آید. همچنین گوگل هم مانند آمازون نسخه‌های نمایشگردار ارائه کرده که یکی از این نسخه‌ها فقط نمایشگر دارد و دیگری علاوه بر نمایشگر بزرگتر، دوربین هم دارد و برای تماس‌ها و نیز تعامل‌های تصویری به کار می‌رود.

اسپیکرهای هوشمند شرکت اپل اگرچه بسیار دیرتر از رقبای خود به بازار عرضه شدند و هنوز توانایی‌های به مراتب کمتری دارند، با این حال سرعت رشد آن‌ها قابل توجه است و به نظر می‌رسد به زودی سهم قابل توجهی از بازار را نصیب خود کنند. تا اینجا اپل دو نسخه اسپیکر هوشمند عرضه کرده و هنوز نسخه‌ی همراه با نمایشگر ندارد.

اسپیکرهای هوشمند شرکت‌های آمازون، گوگل و اپل به تازگی تعداد محدودی از زبان‌های غیر انگلیسی و نیز لهجه‌های غیر آمریکایی زبان انگلیسی را هم مدیریت می‌کند و لذا به تدریج جای خود را در کشورهای اروپایی، هند و ژاپن باز کرده است. به طور موازی، شرکت‌های چینی تمرکز خود را روی مخاطب با زبان چینی گذاشته اند و به بازارهای خوبی هم دست یافته اند. در این میان، بایدو، علی بابا و شیائومی جزو سه شرکت برتر چینی عرضه کننده اسپیکرهای هوشمند هستند که در مجموع تقریبا تعداد فروشی معادل گوگل و آمازون دارند.