اسپیکر هوشمند چیست و به چه کار می‌آید؟

        اسپیکر هوشمند یک اسپیکر است که می‌تواند با کمک از یک دستیار صوتی مجازی با صدای کاربر کنترل شود. چنین دستگاهی سوالات شما را پاسخ می‌دهد، می‌تواند دستگاه‌های خانگی را با درخواست صوتی شما کنترل کند و انواع وظایف دستیارهای صوتی را انجام می‌دهد. وظایفی که هرروزه در حال گسترش است.یک اسپیکر هوشمند خانگی می‌تواند موسیقی دلخواه شما را پخش کند، به سوالات شفاهی شما در حوزه‌های مختلف پاسخ دهد و به شما این امکان را دهد که لوازم خانگی خود را با دستورات صوتی کنترل کنید. این وسیله می‌تواند اطلاعات مختلفی مانند وضعیت آب و هوا، اوقات شرعی، اطلاعات تقویمی و غیره را حسب درخواست کاربر خود، در اختیار قرار دهد.

        علاوه بر این کاربر می‌تواند با تعامل شفاهی با این دستگاه، لیست خرید، برنامه روزانه، لیست یادآوری‌ها و مشابه آن را به حافظه دستگاه بسپارد و در طول روز به آن‌ها مراجعه کند. همچنین می‌تواند تنها با دستورات زبانی صوتی تاکسی اینترنتی بگیرد و سفارش خرید روزمره یا سفارش غذا ثبت کند. بسیاری از این قابلیت‌ها اکنون در قالب اپلیکیشن‌های موبایلی و کامپیوتری در دسترس کاربران قرار دارد. با این حال، اسپیکرهای هوشمند کاربر را از مراجعه به موبایل و کامپیوتر و کاغذ و قلم بی‌نیاز می‌کنند.

 

 

ویژگی‌های کلیدی یک اسپیکر هوشمند چیست؟

صنعت اسپیکر هوشمند هنوز بسیار جوان و در حال تعریف خود است. لذا نمی‌توان به راحتی یک استاندارد یا دسته‌ی مشخصی از ویژگی‌ها برای اسپیکرهای هوشمند تعریف کرد. با این‌حال، عمده‌ی اسپیکرهای هوشمند عرضه شده به بازار دارای ویژگی‌های زیر هستند:

کنترل صوتی:

یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های یک اسپیکر هوشمند، امکان کنترل از طریق صدای کاربر است. این دستگاه‌ها یک یا چند میکروفن داخلی دارند که معمولا به صورت صوتی با یک کلمه کلیدی، فعال شده و دستورات صوتی کاربر را دریافت می‌کنند. این دستورات پردازش شده و پاسخ یا عمل مورد نظر کاربر ساخته می‌شود.

دستیار خانگی:

یکی از مهم‌ترین اهداف اسپیکرهای هوشمند کمک به کارهای روزمره خانگی است. از کنترل دما و چراغ‌ها و تلویزیون گرفته تا پخش موسیقی و کتاب صوتی، فرستادن پیام‌، تماس تلفنی، تهیه لیست خرید و حتی خرید نیازمندی‌های روزانه به صورت کاملا صوتی.

اندازه‌ی جمع و جور:

عمده‌ی استفاده‌ی اسپیکرهای هوشمند در حال حاضر در محیط‌های خانگی است. بر این اساس، این دستگاه‌ها باید از لحاظ اندازه جمع و جور باشند به طوری که بتوان آن‌ها را در نقاط مختلفی از خانه قرار داد. از اتاق خواب تا آشپزخانه و یا حتی در یک قفسه از کتابخانه. این دستگاه‌ها به لحاظ اندازه و شکل معمولا شبیه به اسپیکرهای بلوتوثی موجود در بازار هستند.

قابلیت پخش صوت با کیفیت مناسب:

از آنجا که بخش بزرگی از استفاده از این دستگاه‌ها برای پخش موسیقی، کتاب صوتی، اخبار و مشابه آن است، اسپیکرهای هوشمند باید کیفیت و قدرت صدای قابل قبولی داشته باشند. اکثر محصولات موجود در بازار این قابلیت را هم دارند که به اسپیکرهای هوشمند از برند مشابه متصل شوند به طوری که چند دستگاه بتوانند در نقاط مختلف خانه قرار گیرند و مثلا همزمان به پخش یک موسیقی درخواستی بپردازند.

اتصال به اینترنت:

اتصال به اینترنت که معمولا از طریق شبکه وای-فای خانگی انجام می‌شود، نقطه‌ی کلیدی برای اسپیکرهای هوشمند است.  در حقییقت اغلب پردازش‌های این دستگاه‌ها برروی پردازشگرهای ابری انجام می‌شود که بدون اتصال به اینترنت ممکن نیست. در عین حال معمولا برای نصب و تنظیمات اولیه دستگاه از اپلیکیشن‌ موبایلی مربوط به دستگاه استفاده می‌شود و پس از آن دستگاه به طور مستقل از اپلیکیشن و گوشی موبایل به کار خود ادامه می‌دهد.

امکان داشتن اتصال بلوتوث:

بعضی از اسپیکرهای هوشمند قابلیت اتصال از طریق بلوتوث را هم دارند. این قابلیت دستکم دو مزیت دارد. اول اینکه اسپیکر هوشمند می‌تواند به عنوان یک اسپیکر بلوتوثی به دستگاه‌های دیگر وصل شود و فایل صوتی مورد نظر کاربر را اجرا کند. دوم اینکه می‌توان اسپیکرهای غیرهوشمند بلوتوثی را به اسپیکر هوشمند متصل کرد و برای پخش از تعداد بیشتری پخش‌کننده کمک گرفت. با این حال، این قابلیت در همه‌ی برندها و نسخه‌های اسپیکرهای هوشمند موجود نیست.

جمع‌بندی

اسپیکرهای هوشمند در سال‌های اخیر عرصه جدیدی از دستیارهای مجازی را به روی کاربران گشوده‌اند. حضور اسپیکرهایی که علاوه بر پخش موسیقی امکان تعامل و دریافت بازه‌ی وسیعی از دستورات اختصاصی کاربر را از طریق زبان و صوت انسانی دارند، راحتی و مطبوعیت قابل ملاحظه‌ای برای کاربران به ارمغان آورده است. هم‌چنان که گوشی‌های هوشمند و به تدریج تلویزیون‌های هوشمند، جز‌ء جدانشدنی از زندگی انسان‌ها شده‌اند، دور نیست زمانی که دستیاران صوتی در قالب اسپیکرهای هوشمند در هر خانه‌ای یافت شوند.